Finanční gramotnost učebnice učitele
Jaroslav Zlámal, Michal Jiříček, Navrátilová Petra
Zabývá se podstatou peněz a jejich funkcí, druhy plateb, majetkem a hospodařením domácnosti, bankami a jejich finančními produkty, finančním plánováním a zhodnocováním majetku domácnosti apod.
Učebnice má udělenu schvalovací doložku MŠMT.
Ostatní s tímto titulem také koupili
Učebnice se věnuje problematice vývoje peněz a funkcím, které jako platidlo plní, formám peněz a druhům plateb, bankami které finance spravují a nabízí finanční služby. Podstatná část učiva je věnována hospodaření domácnosti, jejím příjmům, výdajům a finančnímu plánování. Podrobně se také věnuje druhům a využití finančních produktů, jejich výnosnosti a rizikům, které jejich neuvážené čerpání přináší.
Učebnice učitele je kromě nosného učebního textu a řešení cvičení doplněna rozsáhlou metodikou výuky a rozšiřujícími náměty pro výuku.
Učebnice a metodika učitele je dvoubarevná.
Výukové statě jsou proložené množstvím modelových příkladů a cvičení k samostatnému vypracování žákem; v učebnici učitele obsahují i řešení.
Nosné učivo je doplněno praktickými příklady a postřehy z oblasti nakládání s financemi, názornými ukázkami, schématy a obrázky.
Tematické celky:
- Peníze (Co jsou vlastně peníze / Bankovky a mince České republiky / Ochranné prvky na českých bankovkách / Co dělat s poškozenými bankovkami / Z čeho se bankovky vyrábějí; atd.)
- Banka jako správce peněz (Potřeba vzniku bank / Centrální banka a obchodní banky / Služby obchodních bank / Dohled nad činností obchodních bank)
- Hotovostní a bezhotovostní peníze (Hotovostní peníze / Bezhotovostní peníze)
- Způsoby placení (Hotovostní placení / Bezhotovostní placení / Nové trendy v oblasti bezhotovostních plateb)
- Principy tržního hospodářství (Ekonomické systémy / Základní prvky tržního mechanismu / Nedokonalosti tržního mechanismu / Úloha státu v tržním hospodářství / Výsledek hospodaření podniku / Stanovení prodejní ceny)
- Hospodaření domácnosti (Domácnost a její potřeby / Majetek domácnosti / Rozpočet domácnosti / Reklamace / Nežádoucí nabídky)
- Finanční produkty (Bankovní finanční produkty / Formy úvěrů / Úvěry od nebankovních institucí / Ručitel / Exekuce a vymáhání pohledávek / Rozhodčí doložka; atd.)
- Další formy spoření a investování (Drobné spoření / Spořící účet / Termínovaný vklad / Stavební spoření / Pojištění / Investování peněz a ostatní formy zhodnocení peněz / Finanční produkty spojené se spořením na penzi / Rozložení rizika investic)
- Finanční plánování (Podstata finančního plánu / Vytvoření a vývoj finančního plánu)
Titul vychází z RVP Základní vzdělávání (v aktuálním znění, leden 2021). Problematika finanční gramotnosti je přímou součástí vzdělávacích oborů Člověk a společnost (podoblast Výchova k občanství, Člověk a jeho svět (podoblast Člověk, stát a hospodářství).
Doložka MŠMT:
Schválilo MŠMT pod č. j.: MSMT-19564/2020 dne 14. října 2020 k zařazení do seznamu učebnic pro základní vzdělávání s dobou platnosti 6 let.
Učebnice a metodika učitele obsahuje nosné učivo, řešení cvičení, metodiku výuky a tipy na rozšiřující učivo. Pro snadnější orientaci a realizaci výuky je provázaná s učebnicí žáka (odkazy na stránky jednotlivých témat, cvičení apod.).