Informatika pro 5. ročník ZŠ - metodika
Pavel Navrátil
Ze stejné kategorie
Ke každému dílu pracovní učebnice informatiky pro ZŠ je zpracována metodická příručka, která tvoří silnou metodickou podporu pro učitele.
Informace o postupu zavádění učebnic v pátém ročníku pro školní rok 2023/2024. Předpokládaný termín vydání učebnice Informatika pro 5. ročník ZŠ je cca leden 2024. Učivo informatiky pro 5. ročník informačně navazuje na učivo informatiky pro 4. ročník. Ovšem protože na většině základních škol je nově zaváděná hodinová dotace pro předmět informatika až od školního roku 2023/2024, nemá pátý ročník na co navazovat (v předchozích letech se na většině základních škol informatika dle nového RVP nevyučovala). Doporučujeme proto ve školním roce 2023/2024 v 5. ročníku rovněž vyučovat podle učebnice Informatika pro 4. ročník ZŠ.
- vysvětlení či doplnění hlavního výkladu,
- u vybraných témat tipy do výuky, upozornění na úskalí v problematice,
- u vybraných témat rozšiřující náměty do výuky, nebo výklad nad rámec standardního učiva,
- řešení veškerých úkolů z pracovní učebnice,
- odkazy na elektronickou podporu a materiály ke stažení.
Podpůrné elektronické materiály
Metodická příručka obsahuje unikátní přístupový kód na webovou stránku vydavatele s podpůrnými elektronickými materiály ke stažení.
Ukázku metodické příručky připravujeme.
Pracovní učebnice informatiky
Nová učebnice informatiky vytvořená plně v souladu s novými RVP a koncepcí tzv. nové informatiky. Důraz je kladen na práci s informacemi a rozvíjení informatického a algoritmického myšlení. Učebnice ale nezapomíná ani na digitální gramotnost a digitální dovednosti (práce s počítačem), přesně v souladu s RVP.
Hlavní vlastnosti
- Tituly jsou koncipovány jako pracovní učebnice. Tzn. je kombinován výklad spolu s praktickými příklady, úkoly a doplňovačkami.
- Cvičení a úlohy jsou sestaveny tak, aby žáky motivovaly k aktivnímu vystupování v hodinách informatiky, podporovaly kritické myšlení a napomáhaly k formulování otázek a hledání možných odpovědí.
- Vizuální zpracování a grafika jsou přizpůsobeny věku žáků.
- Úkoly často vycházejí z praktických reálií, se kterými se žák může setkat.
- Pracovní učebnice postihují nejmodernější trendy ve výuce informatiky, a to jak v režimu výuky bez počítače, tak v praktických činnostech.
- Obsah pracovních učebnic zachycuje nejaktuálnější trendy na poli informatického myšlení, informatiky a IT technologií.
Obsah pracovní učebnice Informatika pro 4. ročník ZŠ
- DATA A INFORMACE (RVP I-5-1-01)
- Rozlišení – data / informace
- Užitečné a neužitečné informace (RVP I-5-1-02)
- Kódování informace
- Kódování informace do symbolu
- Kódování rastrového obrázku
- Kódování vektorového obrázku
- Kódování informace číslem
- Šifrování informace
- MODELOVÁNÍ (RVP I-5-1-03)
- Modely schémata, diagramy
- Schéma – diagram
- Schéma – dopravní schéma
- Myšlenková mapa (RVP I-5-1-02)
- Obrazový model
- DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE (RVP I-5-4-02)
- Digitální zařízení
- Zapojení počítače
- Chytrá digitální zařízení
- Propojení digitálních zařízení
- Bezpečnost práce s digitálními technologiemi (RVP I-5-4-03)
- PRACUJEME S POČÍTAČEM
- Zapnutí počítače (RVP I-5-4-01)
- Hesla a bezpečnost (RVP I-5-4-03)
- Plocha, ikony, aplikace (RVP I-5-4-01)
- Psaní a editace textu (RVP I-5-4-01)
- Základy malování (RVP I-5-4-01)
- ZÁKLADY ALGORITMIZACE
- Co je algoritmus (RVP I-5-2-01)
- Krokování – ovládání robota (RVP I-5-2-01)
- Aktivní prvky v krokování (RVP I-5-2-02)
- Algoritmické postupy (RVP I-5-2-02)
Obsah pracovní učebnice Informatika pro 5. ročník ZŠ
- ZPRACOVÁNÍ A VYHODNOCENÍ DAT (RVP I-5-3-02)
- Data, sběr dat
- Zpracování a vyhodnocení dotazníku
- Interpretace dat
- Práce se strukturovanými daty
- INTERNET A PRÁCE V SÍTI (RVP I-5-4-02)
- Internet
- Práce ve sdíleném prostředí
- Sociální sítě a komunikace na internetu
- Sdílení dat
- Bezpečnost v síti (RVP I-5-4-03)
- ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
- Základní zápis postupu (RVP I-5-2-01)
- Vývojový diagram (RVP I-5-2-02)
- Můj první program (RVP I-5-2-03), (RVP I-5-2-04)
- Úvod do programování
- Návrh jednoduchého programu v základním
- programovacím nástroji
- Základní principy programování
- Ověření správnosti navrženého postupu
- INFORMAČNÍ SYSTÉMY (RVP I-5-3-01)
- Vztahy systémů v přírodě
- Informační systémy kolem nás